چنین شرایطی تا پایان مارس ادامه خواهد داشت

آقای «پاساو»بعنوان اولین سخنران، در مورد چگونگی قرارگرفتن یک گروه در لیست تروریستی اتحادیه اروپا و تاریخچه آن صحبت کرد و خاطرنشان کرد که بعد از واقعه 11 سپتامبر وبعد از قطعنامه ضد تروریستی سازمان ملل که لازم الاجراء برای همه کشورهای عضو بود، بسیاری از گروه ها و افراد بدلیل سابقه گذشته شان و دست داشتن در عملیات های تروریستی در این لیست وارد شدند.

به هر حال، هاشمي رفسنجاني تفکر اقتصادي دولت خود را بر مبناي حضور افراد فني و مسلط به حوزه اقتصاد يا همان «تکنوکراتها» پيش برد. شايد از نظر يک تحليلگر يا مفسر، اين سياست ميتوانست سياست خوبي براي يک دولت که پس از جنگ تشکيل شده و سازندگي را الگوي خود قرار داده باشد ولي اين چينش مشترک عملا هر دو گروه را ناراضي کرد.

به عبارتي ميتوان گفت «سازندگي» ماموريت هر دولتي است که پس از جنگ روي کار ميآيد. اگر ما سیاست خارجی را تداوم سیاست داخلی کشورها بدانیم این سوال مطرح می شود که چه عوامل داخلی در اتخاذ سیاست خارجی موثر است.

یک مقام دولت بایدن که خواست نامش فاش نشود در این خصوص گفت: وزارت دادگستری قصد دارد اوایل روز سه شنبه این درخواست را مطرح کند. ب:دیپلمات ماهر : بهترین و مناسب ترین راهبرد درصورتی به منصه ظهور می رسد که نیروهای انسانی ماهر و ورزیده متولی امر شوند.بکارگیری نیروهای پرمدعای فاقد تخصص و تعهد باعث فرصت سوزی،خسران و ناامیدی نیروهای جبهه انقلاب خواهد شد.

نرخ دلار در این دولت ۲۰۰ درصد رشد کرد و شرایط معشیتی را برای مردم سخت کرد و فشار به طبقات ضعیف زیاد شد. ساخت مسکن خیلی خوب است، خیلی کار ارزشمندی است و آنهایی هم که صاحب مسکن شدند حتماً نفس راحتی کشیدند؛ حالا ضمن اینکه این مسکن مهر مشکلات فراوانی ایجاد کرده است، مشکلات تسهیلات دارد، حمل و نقل دارد، مسایل جنبیاش باید مراعات شود، حالا آنها سر جای خودش و باید تکمیل شود به هرحال تعهدی است که دولت به مردم داده است و باید تکمیل شود.

دکتر مرندی: من فکر میکنم از اول در آمریکا نسبت به لیبرال دموکراسی نقد وجود داشته است؛ اما در گذشته بهخاطر قدرت و ثروت زیادی که در آمریکا جمع شده بود و همینطور وجود قشر متوسط خیلی بزرگ، با اینکه نسبت به این نظام، انتقادات وجود داشت ولی این انتقادات خیلی در جامعه فراگیر نبود.

اولاً، آمریکا خود را قدرتی جهانی می­بیند و نیاز می­دید «حرکت تروریستی­ای که در سند 2015 آن را فراملی قلمداد می­کند و اهداف منطقه­ای، فرامنطقه­ای و ایدئولوژیک دارد را مهار کند» (NSS, 2015: 10). ثانیاً، این گروه به تهدید امنیت ملی متحدین منطقه­ای آمریکا می­پردازد که امنیت آنها جزو منافع آمریکا است.

جدا از عملکرد اقتصادی دولت احمدینژاد، عمکرد او در حوزه سیاست خارجی از سوی بسیاری رفتاری ماجراجویانه تلقی میشد که نتیجهاش تحریمهای کمسابقه و صدور قطعنامههای بیسابقه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران بود.

سرپرست معاونت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی وزارت خزانهداری آمریکا در سفر خود به بروکسل میگوید: «آمریکا متعهد به رویکرد دو مسیره به ایران است و از فهرست جدید تحریمهای اتحادیه اروپا علیه ایران حمایت میکند».

این گروه در یادداشت خود آوردهاند، در دوران دولت اوباما “حملات بیامان” علیه مشروعیت قانونی رئیس جمهوری سابق را تجربه کردهاند. از سوي ديگر، برخي جناحبنديها که در پي اختلاف بر سر نخستوزيري در کابينه دولت چهارم ايجاد شده بود نيز در اين زمان مرزبنديهاي خاصي ايجاد کرده بود. این تعداد برکناری وزرا توسط رئیس جمهور تا آن زمان بیسابقه بود.

تا جایی که شبانه دستور انحلال سازمان برنامه و بودجه را داد. واقعگرایان مدعی هستند که منافع یک قدرت بزرگ، باید در جایی پیگیری شود که مرکز ثقل اقتصادی و نظامی جهان باشد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران افزود: رژیم صهیونیستی بر روی سیستم پدافند هوایی و گنبد آهنیاش بسیار تبلیغات کرده بود اما این پهپاد آنان را رسوا کرد و آبروی شان را برد چون آنها با انجام عملیات روانی بر روی قدرت نظامی شان به کشورهای مختلف تجاوز می کنند و زمانی که این از درون متلاشی شود، قدرتشان کاملا به لحاظ روانی شکسته خواهد شد.

پس از پایان جنگ سرد و درونپاشی اتحاد جماهیر شوروی، یکی از قطبهای قدرت از میان رفت و ساختار نظام بینالملل دچار دگرگونی شد. دولت اصلاحات هم فضای بینالملل را با ایران همسو کرده بود و هم شرایط اقتصادی رو به بهبود بود. نتیجه پولپاشیهای احمدینژاد یکی از بزرگترین شوکهای ارزی چند دهه گذشته بود.

نتیجه این سیاستها تورم فزاینده ۳۵ درصدی در دولت دوم احمدی نژاد بود، ضمن آنکه نرخ رشد اقتصادی هم به پایینترین حد تاریخی خود در چهار دهه گذشته رسید و عدد منفی ۶٫۷ درصدی را در سال ۹۱ ثبت کرد.مجموع درآمد نفتی احمدی نژاد در ۸ سال دولتهای نهم و دهم حدود ۷۰۰ میلیارد دلار بود، اما وضعیت تورم و نرخ رشد اصلا تناسبی با این میزان درآمد نفتی نداشت.

تورم به ۳۵ درصد رسید و نرخ رشد اقتصادی عدد منفی ۶٫۷ درصدی را در سال ۹۱ ثبت کرد. دولتی با دلارها و درآمدهای نفتی بسیار که میتوانست اقتصاد ایران را رشد دهد. با گذشت ۱۰ سال اما بهنظر میرسد هیچکدام از این دو روش ، تأثیر چشمگیری در توقف و یا مهار موج رو به رشد خودکشیها میان سربازان عمدتا جوان ارتش نداشته است.

شايد دليل اين کار علاوه بر تلاش هاشمي در استفاده از همه فکرها و سلايق در دولتي که به دنبال تثبيت شرايط کشور پس از جنگ است، به همزمان بودن اين دوره با فعاليت مجلس سوم نيز بازميگردد. مجلس سوم که رياست آن تا قبل از انتخاب هاشمي بهعنوان رئيسجمهور با خود وي بود، اکثريتي داشت که به سمت نيروهاي چپ موسوم به نيروهاي خط امام(ره) و مجمع روحانيون مبارز متمايل بود و شايد از اين حيث، هاشمي تمايل داشت که از نيروهاي چپ در کابينه خود استفاده کند.