افزایش نظامیان اکراین در افغانستان – واحد مرکزی خبر

احمدینژاد، این روش را رمز پیروزی سیاستورزیاش انتخاب کرده و هر کاری میکند تا زمین و زمان را به هم بریزد و خود را به صدر اخبار و توجهات باز گرداند. در این ارتباط باید گفت که امارات، به ویژه با عادی سازی روابط با اسرائیل، نقش مهمی را در دیپلماسی منطقهای ایفا میکند. البته دکتر عبدالله در مصاحبه با بی بی سی در دفاع از عملکرد خود گفت که کارمندان وزارت خارجه با صلاحيت و باتجربه اند و انتصابشان بر همين اساس صورت گرفته است.

آفتابنیوز : لاوروف در گفت وگو با شبکه تلویزیونی روسیه گفت: زمانی که عمر دولت اوباما بسر رسید وی از روی عصبانیت سعی کرد بخاطر شسکت دمکراتها در انتخابات ریاست جمهوری انتقام بگیرد و اموال روسیه را غصب و شماری از دیپلماتهای روسی را از این کشور اخراج کرد.

قطری که تا همین چند سال گذشته مادر داعش و النصره بود و شبکه الجزیره محور و کانون حملات رسانه ای علیه ایران را بر عهده داشت و طی دو سه سال اخیر به دوست ما بدل شده است قطعاً میتواند در آینده دوباره تغییر نقش بدهد. این دیدگاه موجب شد آمریکا خود را در افغانستان وارد کند. مواضع بحثبرانگیز امریکاییها پیرامون برجام امری نیست که بتوان، چالشهای فراروی آن را به صرف اراده این کشور در رفع تحریمها منحصر کرد.

چون بی شک تهدید اصلی علیه منافع ما در منطقه، نه از جانب عربستان اسلامی، بلکه همین ترکیه و قطر است. این همان تهدید و خطری بود که راشد الغنوشی به عنوان نماینده جریان اخوان المسلمین تونس آن را به خوبی درک کرد و به همین دلیل عنوان داشت که ما اردوغان را به عنوان یک مهره فراماسونری قبول نداریم.

شما که سخنرانی محمد مرسی به عنوان اولین رئیس جمهور بعد از حسنی مبارک در تهران را در زمان کنفرانس غیرمتعهدها در شهریور ۱۳۹۱ یعنی ۹ سال پیش یادتان هست. رسانه های جمعی افغانستان به نقل از مقامات اوکراین اعلام کردند: دولت اوکراین تصمیم گرفته است 18 نظامی جدید به افغانستان اعزام کند تا این نیروها در ماموریت ناتو مشارکت بیشتری داشته باشند.

همین محمد مرسی بخشی از تحریکات و حمایت از جریان های تروریستی در سوریه علیه ایران را بر عهده داشت. 100- از مجموع 142 طرح سد بزرگ ملی كشور كه در دست بهره برداری است، 19 سد پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، 7 سد از ابتدای انقلاب تا سال 1367، 15 سد در دولت كارگزاران، 47 سد در دولت اصلاحات، و 54 سد در دولت احمدی نژاد به بهره برداری رسیده است.

نکته قابل تأمل این است که برخی تحلیل­گران ارشد آمریکایی استدلال می­کنند که «راه حل نهایی کسب منافع ملی در منطقه، ارتقای دموکراسی است» (Pollack, 2015: 9)؛ از طرفی بعد از گذشت قریب به پنج سال از تحولات منطقه، تنها کشوری که حرکت به سمت مردم­سالاری را در پیش گرفته تونس است. سیاست خارجی عرصه تحقق منافع ملی هر کشور در بستر انبوهی از بازیگران متعدد، متنوع، متناقض و متضاد است که هر کشوری به دنبال بیشترین سود و منفعت خود است.

بله در داخل کشور هر فرد و جریان سیاسی، نظامی، امنیتی و غیر نظامیان می تواند مدیریت کشور را در دست بگیرد. در واقع دولت «اتکا به مردم» را از دست داده بود. این رویداد تاریخی و تقویت روابط دوجانبه ، به دنبال توافقنامه صلح توافق آبراهام بین امارات و دولت اسرائیل در سپتامبر 2020 امضا شد. ذیل نکات شما به باورتان این تغییر نگاه در سیاست خارجی ایران در دولت سید ابراهیم رئیسی قابل حصول است، آن هم در شرایطی که حتی اداره کشور به طور تمام عیار در اختیار نظامیان قرار گرفته است و مرتبا شاهدیم استانداران از بدنه نظامی انتخاب می شوند؟

شما نگاه کنید اردوغان و خاندان آل ثانی چه کارهایی را انجام دادند و مرتبا از آنها بازگشتند. پس قرار نیست ذیل یک نگاه نظامی تا هر جا که تیرمان میرود حوزه نفوذ برای خود تعریف کنیم.

مسئله اداره داخلی کشور متفاوت از حوزه حساس، پیچیده و بغرنج سیاست خارجی و دیپلماسی است. هم چنین، افغانستان به عنوان کشوری خارج از حوزه ی امنیتی آمریکا که به واسطه همسایگی با کشورهای مهم و قدرتمند روسیه، چین، پاکستان، ایران و موقعیت استراتژیکی در حوزه نفوذ آنان و نزدیکی به منابع انرژی آسیای مرکزی- حوزه خزر- جذابیت های خاص ژئوپلتیک را برای آمریکا به وجود آورده بود.

مردم به این خاطر خود را شرکت کنندگان فعال نمی داند که نقش خود را در تاثیر گذاری روی نهاد ها بسیار کم می داند. همین دولت نجیب میقاتی که تازه در لبنان روی کار آمده است اقدامات دولت ایران را بی ثبات کننده می داند.

اتفاقا تهران باید به سمت احیای روابط با مصر در زمان السیسی برود، نه به فکر بازگشت کسانی مشابه محمد مرسی باشد. واقعاً باید دیپلماسی به دست اهلش برسد. همین جریان اخوان المسلمینی با رهبری اردوغان سعی دارد اصطلاحا جهان اسلام را در دست خود بگیرد که قطر به عنوان قُلَک و عابربانک این سیاست عمل می کند و مرتب پول و هزینه این سیاست جاه طالبانه را میدهد.

اساساً جریان های اخوان المسلمینی در منطقه و حتی در خود ایران که داعیه همراهی و همسویی با ایران را دارند خطرشان به مراتب بیشتر از جریان های وهابی و سلفی عربستان سعودی است. نخستین تحول مهم را باید فاصله­گرفتن واشنگتن از حمایت­های سرسختانه و قاطع گذشته در قبال جریانات غرب­گرا و ضد روسی در منطقه قفقاز جنوبی دانست. در سال 76 زمانیکه دولت اصلاحات بر سر کار آمد میزان تولید سیمان در کشور 19 میلیون 470 هزار تن بوده است که در پایان دولت اول اصلاحات یعنی در ابتدای سال 80 با رشدی 38 درصدی به 27 میلیون تن رسیده است.

هم اکنون 11 نظامی اوکراینی در افغانستان حضور دارند و با استقرار نظامیان جدید، شمار آنها به 22 نفر می رسد.اکنون 16 هزار نظامی ناتو که بیشتر آنها آمریکایی هستند در افغانستان حضور دارند. اوباما بارها در سخنرانیهای خود پس از حصول توافق برجام بر این نکته تاکید داشت که ما بدون شلیک حتی یک گلوله برنامه هستهای ایران را تعطیل کردیم.

چون ناسیونالیسم عربی خفته در این کشورها روزی در قالب آتش زیر خاکستر عمل خواهد کرد؛ ناسیونالیسم عربی که هیچگاه نفوذ ایران در منطقه را برنمیتابد. متاسفانه اکنون جمهوری اسلامی ایران این تصور را دارد قطر کنونی با قطر گذشته فرق کرده است یا دیگر جریانهای اسلامی ضد آمریکایی در منطقه مانند طالبان می توانند همراه و متحد استراتژیک ایران باشند.